menu
langMenu

Kontis Insights

Další insights

LXP nebo LMS?

AI v e-learningu
Jan Pejša
CEO, Kontis s.r.o.
4 minuty čtení
LinkedIn contactE-mail contact

Shrnutí: Co je to LXP - Learning eXperience Platform, jaké jsou základní znaky LXP a jak vypadá jejich praktická implementace. Čím se liší LXP od LMS – Learning Management System a reprezentují tyto zkratky dvě různé platformy?

LMS

Termín LMS, Learning Management System, do češtiny obvykle překládaný jako Systém pro řízení výuky, vznikl koncem minulého století. Od té doby jsou jím označovány systémy určené pro řízení firemního i školního vzdělávání, zajišťující správu uživatelů - studentů, správu elektronických i učebnových kurzů, řízení výuky pomocí přidělování kurzů studentům a sledování jejich výsledků studia, LMS obvykle podporují řadu dalších funckionalit souvisejících s výukou jako je testování studentů, reportování, analýzy, automatizaci, certifikace, notifikace a pod.

LXP

Termín LXP, Learning Experience Platform, je novější termín vzniklý kolem roku 2017, do češtiny kostrbatě přeložitelný, proto se v češtině používá anglický název. Začaly se tak označovat platformy pro vzdělávání, které se orientují na personalizované učení podporující individuální potřeby studenta, učení řízené studentem, vzájemné učení se mezi studenty, aktivní zapojení studentů do učení a tvorby obsahu.

Pořídit si LMS nebo LXP?

Dle našeho názoru chybná otázka, a pokud si ji musíte klást při volbě řešení, které plánujete implementovat pro vzdělávání svých zaměstnanců, partnerů či studentů, patrně následný výběr z jedné či druhé alternativy nebude dobrým rozhodnutím.

Dle současné definice pojmů LMS a LXP spočívá hlavní rozdíl v tom, že

  • LMS se zaměřuje na centrální administraci vzdělávání, obvykle ve firmě prováděnou HR oddělením. Vzdělávání v LMS je realizováno jako proces, ve kterém se nadefinuje, kdo co má znát, např. pomocí kvalifikačních či kompetenčních matic, a LMS zajistí potřebné vystudování konkrétních kurzů konkrétními zaměstnanci ve správném čase, např. když zaměstnanec přijde na konkrétní pracovní pozici či do konkrétního oddělení, nebo když vyprší platnost kurzu. Toto se používá často pro školení v oblasti předpisů, směrnic, pravidel, certifikací.
  • Naopak LXP nabízí personalizovaný a uživatelsky řízený vzdělávací proces, umožňující každému zaměstnanci řídit si svou vzdělávací cestu a studovat ve chvíli své potřeby. LXP agreguje vzdělávací obsah z různých zdrojů, doporučuje materiály na základě zájmů, role a aktivity zaměstnance, umožňuje zaměstnanci se podílet na tvorbě obsahu a učit se formou spolupráce.

Ve skutečnosti potřebujete řešení, které splňuje obojí. Rozdělovat systém definičně na tyto dvě části je spíše umělé a má marketingové kořeny, kdy se noví výrobci LMS chtěli odlišit od těch původních. Každý z jmenovaných přístupů ke vzdělávání je vhodný na jiný typ vzdělávání, ve firmě obvykle budete potřebovat oba dva vzdělávací přístupy pro splnění všech svých firemních cílů v oblasti HR managementu. Původní LMS systémy byly kdysi skutečně vyvinuty zejména pro centrální řízení vzdělávání. Špičkový výrobci, jako například Docebo, 360Learning, či TalentLMS postupem času do svých LMS řešení integrovali i funkce připisované dnes LXP. V Kontis je naším dlouhodobým cílem udávat trendy ve vývoji systémů pro vzdělávání, e-learning a HR management. Jádro našeho LMS iTutor vyvíjíme již přes 20 let, postupně jsme do naší platformy iTutor implementovali všechny obvykle udávané funkcionality LXP, většinou ještě před tím, než termín LXP vznikl. Jaké jsou obvykle jmenované znaky LXP a jak může vypadat praktická implementace těchto obecných znaků se dočtete v následující kapitole.

Základní znaky LXP

Podpora učení „v momentě potřeby“

LXP se zaměřuje na podporu vlastní iniciativy a motivace zaměstnanců k učení, na učení ve chvíle potřeby, ne dle předepsaného plánu, kdo co kdy musí vystudovat a jak. Špičkové LXP k tomu využívají AI.

Platforma iTutor pro tyto účely podporuje Just In Time (JIT) learning, učení přesně tehdy, když to potřebuji. JIT je úzce spojen s mikro-learningem, učení v krátkém formátu přesně toho, co se potřebuji naučit. Do příchodu AI praktické funkční realizaci bránil problém snadno vyhledat přesně to, co se uživatel potřebuje naučit. Pomocí modulu iTutor AI může dnes pracovník přirozeným jazykem zformulovat svůj požadavek a AI dokáže z velkého množství kurzů, návodů, dokumentace, směrnic a dalších podkladů spravovaných platformou iTutor najít přesně to, co v dané chvíli potřebuje nastudovat. AI modul v iTutor syntetizuje a shrne nalezené informace do krátkého výukového bloku s odkazy do kurzů či materiálů, které problematiku podrobně vyučují. Pokud uživateli nestačí AI shrnutí problematiky, může si dodané odkazy spustit, jde-li o kurz, či otevřít, jde-li o dokument. Aplikace JIT/mikro-learningu pomocí AI je podrobněji popsána, včetně vysvětlení principů fungování v článku https://www.kontis.cz/Insights/AI-in-elearning.html.

Gamifikace pro zapojení uživatelů

LXP pro motivaci uživatelů k učení zapojují prvky, jako jsou body, odznaky, žebříčky, výzvy nebo mise. Tyto prvky činí proces vzdělávání poutavější, motivují uživatele k zapojení a dokončování kurzů. Sledování skóre a úspěchů kolegů povzbuzuje k lepším výkonům.

V platformě iTutor jsou podporovány gamifikační odznaky a prvky pro soutěžení v týmech. Lze vytvořit jakékoliv gamifikační odznaky s poutavou grafikou, s určením komplexních podmínek získání odznaku na základě aktivit studenta, jako jsou jeho výsledky studia, dosažené body v testech, doba studia, jiné získané odznaky. Do podmínek získání odznaku lze zařadit srovnávací parametry s jinými studenty či skupinami a odznaky udělovat např. dle nejvčasnějšího vystudování kurzu, nejrychlejšího či nejlepšího vystudování kurzu. iTutor podporuje získávání kreditů za absolvování kurzů, na základě toho lze budovat žebříčky úspěšnosti členů týmů, či naopak soutěžit mezi týmy. Všechny gamifikační prvky vidí uživatel přehledně v aplikaci „Moje úspěchy“ ve formě nástěnek odznaků, žebříčků týmů apod.

Tvorba obsahu všemi uživateli

Původně v LMS tvořili obsah experti na obsah v k tomu určených vývojových nástrojích, jejichž ovládání nebylo určené pro laiky. To vedlo k vysoce kvalitním, interaktivním a poutavým kurzům, ale díky dlouhým a nákladným produkčním cyklům výroby takových kurzů, s vysokými didaktickými a technickými nároky na tvůrce, firmy nestačily pokrýt těmito kurzy všechny svoje vzdělávací potřeby. LXP nabízí možnost vytvářet obsah i studentům, podporuje shromažďování vzdělávacího obsahu z různých zdrojů a sestavování těchto zdrojů do modulů. LXP umožňuje studentům obsah i hodnotit a komentovat, což zvyšuje faktor zapojení studentů.

V oblasti tvorby obsahu nabízí platforma iTutor 2 přístupy

  • Pro tvorbu obsahu ve formě kurzů má iTutor implementovaný interní LCMS - Learning Content Management System. Podrobně si o tom, co je to LCMS, můžete přečíst v https://www.kontis.cz/soubory/LMS_LCMS.pdf. Stručně řečeno LCMS je týmové vývojové prostředí, v kterém kurzy může vyvíjet téměř každý v intuitivním webovém prostředí. Autor kurzu se nestará o instalaci prostředí, kde leží zdroje od jeho kurzu, nebo jak se jím vyvinutý kurz dostane do LMS. To vše zajišťuje automaticky LCMS. V iTutor LCMS autor jednoduše sestaví obrazovky kurzu metodou drag&drop z prefabrikovaných prvků pro texty, obrázky, multimédia, testové otázky, a přidá obdobně interaktivní prvky. Také si může obsah kurzu naimportovat z PowerPoint prezentace a jen doplnit interaktivitu a multimedální prvky, čímž kurz odliší od původní prezentace. iTutor LCMS obsah kurzů ukládá ve formě SCO objektů, blíže v https://e-learn.cz/terminologie.html#scorm-standard, což umožňuje autorům do svých kurzů vkládat pouhým přetažením jakékoliv části z kurzů vyvinutých jinými autory, ty si pak případně upravit. V iTutor LCMS může jednoduché kurzy vyvíjet ve firmě prakticky kdokoliv, kdo k tomu má přidělené právo, iTutor LCMS disponuje pokročilým systéme řízení práv pro správu obsahu.
  • Vzdělávací obsah nemusí být jen e-kurzy, jejichž vývoj váže nemalé zdroje i při použití výše popsaného LCMS přístupu. Vzdělávacím obsahem mohou být textové soubory různých formátů, tabulky, prezentace, videa, obrázky, zvukové soubory a další typy souborů, rozeseté ve firmě na řadě míst. iTutor má implementovaný interní DMS - Document Management System, který dokáže integrovat všechny tyto soubory z různých míst do jednoho zabezpečeného úložiště, podporuje jejich verzování, centrální řízení práv pro přístup a úpravy, komplexní schvalovací procesy a řízení workflow pro vznik nových verzí. Autory dokumentů používaných ve vzdělávání tak mohou být téměř všichni zaměstnanci a díky jmenovaným funkcím iTutor DMS lze tyto dokumenty přesto udržet ve validním stavu, který odpovídá firemním standardům a vzdělávacím cílům firmy. Dokumenty spravované v iTutor DMS lze propojovat s lekcemi kurzů, iTutor automaticky řídí platnost kurzů s takovými lekcemi, při vydávání nových verzí dokumentů v DMS zajistí potřebné „znovuvystudování“ kurzů dotčenými studenty v LMS.

V oblasti hodnocení obsahu platforma iTutor podporuje hodnocení obsahu kurzu studenty i manažery. Studenty iTutor notifikuje, aby své hodnocení vyjádřili ihned po absolvování kurzu, dokud mají kurz ještě v paměti. U manažerů je vyžadováno hodnocení, zda vystudování kurzu bylo přínosné pro konkrétního podřízeného v oblasti plnění jeho pracovních úkolů. Na toto hodnocení se notifikují manažeři až po nadefinovaném čase od absolvování kurzu podřízeným, kdy už může manažer přínosy vystudování kurzu pozorovat na výsledcích podřízeného. Ve výsledku si tak potenciální studenti kurzu mohou udělat dobrou představu o kurzu jak z pohledu jiných studentů, zda se jim kurz líbil a považovali ho za přínosný, tak z pohledu manažerů, zda kurz i oni považují za přínosný pro své podřízené, a na základě toho se zapojit do studia.

Chatboty pro podporu studentů

Pokročilé LXP obsahují chatboty založené na umělé inteligenci. Tito chatboti mohou interagovat se studenty a usnadňovat jim přístup k učení, dělají celý zážitek interaktivnější a osobnější.

Platforma iTutor umožňuje vytvářet automatické AI chatboty, které lze umísťovat nejen do platformy, ale i na jakékoliv HTML stránky. Technologii chatbotů lze z platformy iTutor „vytáhnout“ vně a umístit chatboty do intranetu firmy či na její webové stránky. iTutor jde v oblasti chatbotů dále než obvyklé LXP, v kterých tyto chatboty slouží pro podporu studentů. V řadě specifických úkonů mohou iTutor chatboty nejen podporovat studenty, jak je popsáno výše v odstavci o JIT/mikro-learningu, ale dokáží zastoupit některé zaměstnance. Namísto dodání učebních podkladů zaměstnanci pro jejich nastudování a následné zvládnutí pracovního úkonu, může iTutor chatbot úkol vyřešit sám. Lze tak např. částečně nahradit některé pracovní pozice v podpoře, obchodu a dalších oblastech. Bližší popis této tématiky včetně praktické ukázky chatbota naleznete v https://www.kontis.cz/Insights/AI-in-elearning.html.

Sociální učení, personalizace a spolupráce

V LXP uživatelé mohou diskutovat, komentovat, jsou podporovány komunity a skupiny. LXP podporuje vytváření uživatelských profilů s osobními údaji a pracovními rolemi, ty se pak používají k výběru relevantního vzdělávacího obsahu a k návrhu personalizovaných vzdělávacích cest.

Platforma iTutor podporuje řadu technologií pro diskutování, komentování a komunikaci. Lze vytvářet diskusní fóra a přidělovat je k uživatelským skupinám či kurzům, posílat osobní zprávy mezi zaměstnanci, v komunikaci ve fórech i zprávách lze centrálně vyhledávat. Jsou podporovány externích technologie pro komunikaci, jako např. tvorba videokonferencí v MS Teams a jejich zařazování jako učebnové lekce do kurzů. Uživatelé si mohou tvořit své profily, určovat které informace v nich jsou veřejné, přihlašovat se v profilech do skupin, které reprezentují např. pracovní role. Přihlášením do takové skupiny je studentovi nabídnut odpovídající tréninkový plán. Zaměstnanci mohou vyhledávat v aplikaci „Kvalifikace v organizaci“ pracovní pozice ve firmě, na které plánují postoupit, zjišťovat jaké kvalifikace jsou pro danou pozici potřebné a na základě toho si sami mohou aktivně vyhledat a nastudovat odpovídající kurzy pro získání těchto kvalifikací.

Analytiky

LXP nabízí pokročilé přehledy o učení, pokroku, využití obsahu a dovednostním rozvoji. Uživatelé tak získávají přehled o čase stráveném na hodinách, rychlosti plnění úkolů, úrovni zapojení, mohou vidět oblasti, které potřebují zlepšit, a na základě toho provést změny ve svém učebním chování.

Platforma iTutor podrobně ukládá informace o průběhu studia na detailní úrovni učebních objektů SCO, viz https://www.e-learn.cz/terminologie.html#scorm-standard. Nabízí řadu vestavěných reportů pro provádění výše zmíněných analytik, pomocí aplikace iTutor Reporter si mohou administrátoři vytvářet vlastní komplexní analytiky s využitím SQL dotazů a XSLT transformací, obsahující grafy, srovnávací přehledy či aktivní prvky. Tyto analytiky lze zpřístupnit studentům a manažerům.

V oblasti analytik v platformě iTutor nevycházíme jen ze studijních dat. Je přnosné mít podrobnou představu o pokroku v učení na základě dat z učení jako jsou strávené časy, rychlost učení, výsledky studia či skóre z testů. Základním cílem vzdělávání ve firmách není vzdělávání samotné, ale pracovní výsledky. Cílem pracovníka např. na pozici obchodník není být vynikajícím studentem kurzu obchodních dovedností, což měří ukládaná data o studiu. Cílem je být vynikající obchodník. To se změří jednak vysokými kompetencemi v oblasti obchodních dovedností, hlavně však konkrétními obchodními výsledky daného pracovníka. Platforma iTutor obsahuje moduly pro řízení talentu, v kterých lze hodnotit kompetence formou vzájemné spolupráce manažer-podřízený, nebo pomocí 360 zpětné vazby, zapojující celou škálu hodnotitelů. Platforma iTutor obsahuje moduly pro hodnocení výkonu, kde lze stanovovat cíle metodou MBO, hodnotit jejich plnění a propojit plnění cílů s odměňovacím procesem. Zaměstnanec si tak může v iTutor změřit nejen zda je „vynikající student“, ale hlavně zda studium konkrétních kurzů přispívá ke zvyšování jeho kompetencí a k úspěšnému plnění jeho pracovních cílů, což mu přináší pracovní úspěchy. To je podstatou teorie vzdělávání dospělých, které říká, že vzdělávání dospělých funguje v případě, když je provázáno s praxí a student vidí, že jeho vzdělávání má reálný měřitelný dopad na jeho profesní či osobní život.

Další znaky

Různé zdroje uvádí řadu jiných vlastností LXP, jako např podpora mobilních zařízení či snadná integrace s ostatními systémy. To považujeme u kvalitního a profesionálního systému pro vzdělávání za samozřejmost, tudíž nezařazujeme zde do výčtu vlastností, kterými se LXP vyznačuje.

Další insights